English Deutche Szlovák Román Ukrán

Ongai Kékdaru

Egészségmegõrzés: Nyári jó tanácsok

 

Mit igyon a gyermek a hõségben?

Az újra indított egészségmegõrzõ rovatunkat Gál Lászlóné védõnõ szerkeszti, írja. Célunk, hogy a mai, egyre egészségtelenebb világunkban a magunk módján felhívjuk a figyelmet néhány megelõzhetõ, kis odafigyeléssel kezelhetõ problémára.

A gyerekek folyadékigénye az életkorral és az évszakokkal együtt változik. A kevés folyadékfogyasztás csecsemõknél könnyen vezethet kiszáradáshoz, nagyobb gyerekeknél pedig csökkenti a koncentrációs- és teljesítõképességet, fejfájás alakulhat ki.

 

Mikor, mit és mennyit igyanak a gyermekek?

Az elsõ idõszak

Az anyatejet a természet úgy alkotta meg, hogy a csecsemõ folyadék- és táplálékszükségletét egyaránt biztosítsa. Szoptatáskor elõször híg, vízszerû tej ürül, amelyet ún. szomjoltó tejnek is neveznek, majd a szoptatás második felében ez sûrûbbé válik, amely zsír- és kalóriadúsabb tej.

A tápszer összetétele is fedezi a kicsik folyadékigényét, kiegészítésre mindkét táplálási mód esetében csak fél éves kor után, a szilárd táplálékok bevezetését követõen van szükség.

 

Bizonyos körülmények mellett mégis külön figyelmet kell fordítanunk a folyadékpótlásra, már a baba fél éves korát megelõzõen is.

A kiszáradás jelei: a baba sápadt, bágyadt, aluszékony, szemei karikásak, bõre száraz. Csecsemõknél a kiszáradás jellegzetes tünete, ha a kutacs fekvõ testhelyzetben besüpped.

A láz mellett a hasmenéssel, hányással járó betegségek, a nyári hõség, vagy télen a túlfûtött lakásban a meleg hatására is sok folyadékot veszít a kicsi szervezete. Ilyen esetekben a babát az anyatej mellett babavízzel, esetleg forralt, majd lehûtött csapvízzel kínáljuk meg. Az ásványvíz magas ásványi anyag tartalma megterheli a pici veséjét, ezért 1 éves kor alatt ezt nem javasoljuk. Vásárolhatunk a csecsemõ életkorának megfelelõ instant teaporokat is, vagy készíthetünk házilag is koffeinmentes gyümölcsteát, de ügyeljünk rá, hogy 1 éves kor alatt ne mézzel, inkább szõlõ-, vagy gyümölcscukorral ízesítsük.

 

Fél éves kor után

A hozzátáplálás bevezetését különbözõ gyümölcs-, és zöldséglevek kóstolgatásával kezdjük, így ebben az idõszakban még nem kell figyelmet fordítanunk folyadékpótlásra. A késõbbiekben bevezetett fõzelékfélék, pépek és babakekszek mellett már a pici folyadékigénye is növekedhet.

 

Az elsõ szülinap után

Ásványvizek

Az ásványvizek közül válasszunk szénsavmentes változatot. A szénsavas vízben oldott gázok a gyomorban felszabadulva feszítõ érzést, refluxot provokálhatnak, haspuffadást okozhatnak. A feszülõ has kellemetlen érzetet kelt a gyermekben. Különbözõ ásványvizekben minden ionnak más-más a koncentrációja, ezért érdemes váltogatni a különbözõ márkákat.

 

Gyümölcslevek

Az üdítõk közül leginkább a tartósító- és színezékanyagot nem tartalmazó természetes gyümölcslevek a legegészségesebbek. Igaz, a friss gyümölcsöt nem pótolja teljes mértékben, de részlegesen vitamin-forrásként szolgálhat.


Mesterséges üdítõitalok

Bármennyire is népszerûek, különösen a kóla-félék egészségtelenek és nem gyermekeknek valók. Koffein tartalmuk izgatólag hat, ha a gyermek egy bizonyos mennyiségnél többet iszik meg, nyugtalan lesz, nem tud elaludni. Foszforsav tartalma erõs marószer, ezért a fogakat tönkreteszi.

 

Ezt igazolja egy korábbi kísérlet, melynek során egy pohár kólába tettek egy gyermek tejfogat, s az néhány napon belül teljesen feloldódott abban! Ezen kívül édessége miatt fogszuvasodást is okoz, hizlal. A benne levõ illatanyag, a perubalzsam pedig allergiás reakciót válthat ki. Ilyenkor az erre érzékenyeken kipirulás, csalánkiütések jelennek meg. Nemcsak a kólától, más színezékanyagokat tartalmazó üdítõtõl is hasonló tünetek észlelhetõk.

 

Tea

A kicsinek szánt teák megválasztásánál ügyeljünk arra, hogy ne gyümölcsaromával illatosított fekete teát válasszunk. Ezek a termékek nem csak koffeint tartalmaznak, de a gyümölcsaromák (színezék és illatanyagok) miatt ritkán allergiás tüneteket kiváltó hatásuk is lehet. A teák közül a valódi gyümölcstea ajánlható a leginkább. Ezt akár ízesíteni sem kell, hiszen a benne levõ gyümölcsök kellemes aromát biztosítanak.

 

Mikor igyon a gyermek?

A kicsinek ne étkezés elõtt adjunk inni. A legjobb, ha étkezés után, vagy két étkezés közt oltja szomját. Játék közben a gyerekek gyakran elfeledkeznek az ivásról, ilyenkor kínáljuk õket gyakrabban. Sportolás, séta alkalmával is mindig iktassunk be "ivószüneteket".

Forrás:napidoktor

 

Kapcsold ki!

Ahányan vagyunk, annyiféle testi és lelki terhet hordozunk. Mindenki igyekszik a rövid nyári szabadság alatt gyorsan megszabadulni ettõl, hogy visszanyerje egészségét, testi-lelki erejét és munkaképességét. Néha, ez mégsem sikerül!

 

A túlhajtottság, fáradtság és stressz mindannyiunkra másképp hat, így másként is tudjuk kipihenni, levezetni: van, aki zenét hallgat, van, aki nagyokat alszik, mások intenzíven sportolnak, s olyan is akad bõven, aki evésbe, ivásba, vagy egyszerre mindkettõbe menekül. A zsúfolt város vagy a munkahelyi nyüzsgés után sokan a természetben keresnek enyhülést, hosszan, csendben sétálnak, szemlélõdnek, leülnek pihenni például az erdõben egy fatörzsre, vagy vízpartra, esetleg virágos rétre, s nem tesznek egyebet, csak "vannak" - gyönyörködnek a tájban, s ettõl töltõdnek.

 

Mindezekre egész évben várunk, elõre eltervezzük a szabadság 1-2 hetes programját, de gyakran esünk abba a hibába, hogy belezsúfolunk mindent, amire vágyunk. Szerencsés esetben, teljesen másként töltjük, más dolgokkal foglalkozunk, mint egész évben, és ez jó is, kivéve, ha ülõ munka után, egész évi mozgásigényünket a szabadság rövid ideje alatt próbáljuk levezetni, "agyonsportoljuk" magunkat, majd nehezen gyógyuló, vagy maradandó sérülést szerzünk, tönkretéve a nyaralást és a további mértékletes sport lehetõségét.

Tapasztalati tény: a szabadság általában úgy kezdõdik, hogy az utolsó munkanap késõ délutánján kapkodva pakolunk, majd elindulunk, rövidebb-hosszabb idõ alatt holtfáradtan megérkezünk valahová, ahol az elsõ nap alvással telik.

 

Ezután következnének tervezett programjaink, melyeknek - jó esetben - része a csend, ellazulás, kikapcsolódás, amiért tulajdonképpen elutaztunk, ám ebben megakadályoz bennünket a mobiltelefon és a poggyászból elõkerülõ laptop. Szabadságon vagyunk, közben minden nap "kicsit" dolgozunk. Valójában se nem dolgozunk, se nem vagyunk szabadságon! Így a nyaralás nem éri el célját, a teljes kikapcsolódást, feltöltõdést, gondtalan idõtöltést - amire valójában költjük pénzünket és a szabadságunkat - hiszen egy láthatatlan köldökzsinór folyton összeköt azzal a közeggel, ahonnan ki akartunk egy kicsit szakadni. Nyilván komoly döntés és akaraterõ kell, hogy a nálunk lévõ eszközöket kikapcsoljuk, de megéri!

 

Helyette hagyjuk testünket-lelkünket végre kisimulni, készítsünk fényképeket, gyûjtsünk apró emlékeket, majd hazatérve adjunk magunknak 2-3 napot a "visszazökkenésre", csak fokozatosan vegyük fel a korábbi élettempót - ezzel komoly szív- és keringési problémákat kerülhetünk el!

 

Forrás: Béky László természetgyógyász

- szerk.: Gál Lászlóné védõnõ -

Pálinkaverseny és képzések




Kiállításhoz kapcsolódó eszközök beszerzése a Darvas Közösségi Ház és Múzeumba

Kiállításhoz kapcsolódó eszközök beszerzése  Darvas Közösségi Ház és Múzeumba

XII. Quintessence Pálinka- és Párlatverseny megrendezésének támogatása


XII. Quintessence Pálinka- és Párlatverseny megrendezésének támogatása

Quintessence projekt nap - a pálinkaverseny aranyérmes pálinkáinak és helyi termékek bemutatkozása


PÁLINAKMÚZEUM KIALAKÍTÁSA ONGÁN

Társadalmi szerepvállalás erősítése a közösségek fejlesztésével Onga városában

Társadalmi szerepvállalás erősítése a közösségek fejlesztésével Onga városában

Ongai termelői piac

Következő hónap
Ke Sze Csü Szo Va
     

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Minden program...
Kiemelt linkek
Onga honlapja Ongai Horgász Egyesület Ongai Videótár Tata Lovasudvar Online Fotótanfolyam

2009.09.17. óta

1018960

látogató járt oldalainkon

Betöltés folyamatban
Bezár

Betöltés...

Betöltés folyamatban
Kép
Bezár
Loading...