Horgászegyesületünk története
(harmadik(befejező) rész)
Már
említettem, hogy az országos horgászrendet minden egyesület
kiegészíti az egyesületi, vízterületi horgászrenddel. A
helyi horgászrend sem dogma, az egyesületünk működése
során több esetben is változtatott rajta a közgyűlés,
attól függően, hogy a tagság vagy a vezetőség mit tartott
az adott időben indokoltan fontosnak, szabályozandónak.
Az első tizenöt évben a helyi szabályok is döntően az
országos szövetség által kialakított szabályokhoz
igazodtak. Egyesületünk életében az intenzív
halgazdálkodási időszaktól tértünk el ettől, ugyanis a
fajlagos tilalmi idő megszüntetésével „fegyelmezettebb”
horgászatot kértünk tagjainktól és vendégeinktől.
A helyi horgászrend mai lényegi tartalma döntően három
részterületet ölel fel. Így szabályozza a horgászat
időbeliségére vonatkozó előírásokat, azaz vizeinken a
nappali-éjszakai, órától-óráig stb. vonatkozó
horgászelőírásokat. Szabályozza továbbá a helyi méret és
kifogható mennyiségi előírásokat, s végezetül szabályozza
a vizeink horgászatára vonatkozó különböző tilalmakat és
engedményeket. A viták elkerülése érdekében ezek a
területi engedélyek hátoldalán kerülnek felsorolásra.
Az egyesületi horgászrend – miután azokat minden esetben a
közgyűlés dönti el – az egyesületi tagok és a vizeinken
horgászó vendégek részére „helyi törvénynek”
minősülnek, amelyek betartása és betartatása minden tag
számára kötelező, megsértése egyesületi fegyelmi
vétséget jelent, amely elmarasztalást, legsúlyosabb esetben
akár a tagságból való kizárást is eredményezheti.
Ennek az egyesületi törvénynek betartását tagjaink jó húsz
évig általában tiszteletben is tartották, de sajnos az
utóbbi években egyre többen úgy gondolják, rájuk a helyi
törvények nem vonatkoznak, szerintük elég, ha azt a többiek
tartják csak be.
Mindinkább nő azon tagok száma, akik úgy gondolkoznak, hogy
ha befizetik az esedékes éves díjakat, akkor azzal eleget
tettek kötelezettségeiknek, és utána már mindent szabad,
akik csak kivenni akarnak a közös tálból (vízből) akár
mások kárára is.
Romlik a vizek partján a biztonság is. Hol vannak már azok a
régi szép idők, amikor folyóink, tavaink partjain ott
hagyhattuk felszereléseinket a lopás veszélye nélkül.
Félelem
nélkül táborozhattunk, amikor az erőszak, a durvaság, az
ocsmány beszéd a piszkos környezet elenyésző ritkaságnak
számított. Sajnos eljutottunk oda is, hogy „egyesek”
tettlegességgel vagy különböző fenyegetésekkel próbálnak
„vélt igazuknak” érvényt szerezni. Az utóbbi években
kialakult egy, az egyesület egész tagságához viszonyított
szűk, pár tucatot kitevő nem kívánatos mag, amely ellen a
jövőben a leghatározottabban fel kell lépni a vezetőségnek,
de az egész becsületes tagságnak is. Meggyőződésem, hogy
egységes, közös, egymást támogató fellépéssel - és ha
kell, akár segítséggel is – de helyre kell tenni azokat,
akik nem hajlandók a szabályok betartására, s mások kárára
cselekszenek
. A legutóbbi idők történetéhez tartozik a most kialakult
– és ebben a formájában megengedhetetlen –
„gyermekhorgászati” gyakorlat. Az állami törvények a
gyermekhorgászat fejlődése, növekedése érdekében
lehetővé tették – a korábbi szabályok
megváltoztatásával – hogy a gyermekek egy bottal, bármely
horgászmódszerrel nemes halat is foghatnak. E kétségtelenül
jó szándékú szabályozás azonban „úgy sült el”, hogy
egyes horgásztagjaink talán csak a családban lévő
csecsemőknek nem váltottak engedélyt. Így ahány gyermek,
annyi bot, ezzel növelve a bevethető fegyverzetek számát,
szinte ráfordítás nélkül. Természetesen úgy, hogy a
gyermek a vízparton sem tartózkodik, ellenőrzéskor éppen a
faluban intézi dolgait. Ez ellen a következő évekre ésszerű
döntést kell hoznia a következő közgyűlésnek.
Szaporodtak tehát a gondjaink, nehezedtek a rendre, fegyelemre,
tisztességre, becsületre vonatkozó feltételeink, de
meggyőződésem, hogy ma még nem menthetetlen a helyzet, de
abban is biztos vagyok, hogy e területeken haladéktalanul
lépnie kell a közgyűlésnek az egész tagság érdekében.
Az 1990-es évektől szóló egyesületi történetet
lényegében a törvényi változások időszakának is
nevezhetnénk. Megmozdult a több évtizedes törvényes
állóvíz, s ez idő alatt két ízben is változtak a
horgászatra vonatkozó állami előírások.
A leglényegesebb változások egyike az, hogy az állam a
halászati hasznosítási jogot 2001. január 1-től pályázat
útján adja annak, aki legjobban megfelel az általa
meghatározott pályázati feltételeknek.
Egyesületünk tagsága, vezetősége legutóbbi közgyűlésén
is úgy foglalt állást, hogy szükségünk van vízterületünk
halászati jogára, és pályázni kell ennek a jognak a
megszerzésére. Mindezeken túl természetesen partnerei vagyunk
minden olyan további vízterületi fejlesztésnek,
elképzelésnek, hasznosítási célkitűzésnek, amelyek nem
gátolják, nem akadályozzák a tagság horgászati
tevékenységét.
Az egyesület a további években is élni, működni kíván,
itt szeretné gyökereit továbbfejleszteni, mert bár a
hagyományos neve miatt miskolcinak tűnik, de tagságát
tekintve egyre inkább ongai ez a horgászközösség.
Végezetül ismételten megköszönöm a Kékdaru
szerkesztőségének azt, hogy lehetővé tette egyesületi
bemutatkozásunkat, és egyben megragadom az alkalmat arra is,
hogy a jövőre is kérjem szíves támogatásukat. Ezúton is
megköszönöm mindazon szervek és személyek segítségét,
támogatását, akik az egyesület működését az eltelt idő
alatt segítették, előmozdították. Megköszönöm egyesületi
tagságunk munkáját, mindazok kitartását, akik a hosszú
évek alatt aktív tevékenységükkel növelték egyesületünk
jó hírnevét.
Azzal zárom ezen korántsem teljes körű tájékoztatásomat,
hogy egyesületi tagjaink, vendégeink részére további
kellemes szórakozást, eredményes kirándulást, jó
„fogást” kívánjak a következő években is.
– Miklós Tamás, a DIGÉP Horgászegyesület elnöke –